Mobiliteit

. De bevoegdheden Ruimte en Mobiliteit worden samengebracht in één schepenambt zodat er maximale afstemming is. . We investeren in sterke gemeentelijke diensten met kennisopbouw van de eigen ambtenaren eerder dan dure consultants.

 

. We maken een omvattend beleidsplan mobiliteit dat mobiliteitsoplossingen incorporeert in een coherent ruimtebeleid.

 

. We investeren versneld in ruime en aantrekkelijke voetpaden en wandelwegen/trage wegen.

 

. We maken werk van degelijke fietsverbindingen d.m.v. gescheiden fietspaden en echte fietsstraten.

 

. Slimmer gebruik van het bestaand wegennetwerk voor snellere uitbreiding van de fietssnelweg.

 

. We pleiten voor elektrificatie spoorlijn + pleiten voor beter afgestemde dienstregelingen voor pendelaars en schoolgaande jeugd.

 

. We pleiten bij De Lijn voor het opnieuw rechttrekken van buslijn 49 en het herinvoeren van bushaltes.

 

. We gaan verder met het ontwikkelen van deelmobiliteit en mobipunten.

 

. “Zone 30” wordt de regel in de bebouwde kom.

 

. We pleiten tegen een verdubbeling van de rijstroken op de N42. Het veilig maken van de kruispunten wordt prioritair aangepakt. Het kruispunt t.h.v. Gijzenzele moet opgewaardeerd worden tot een hyper veilige oversteekplaats, met afgescheiden fietspad, of een modulaire fietsbrug. De kinderen die naar school gaan in het GILO en de Leefschool moeten dat ook veel veiliger kunnen. 

 

In het mobiliteitsbeleid van Groen Oosterzele staat niet de auto, maar de mens centraal. We voeren een mobiliteitsbeleid dat maximaal inzet op een modal shift waarbij duurzame mobiliteitsopties een reëel alternatief worden voor alle mensen. We hanteren daarbij het STOMP-principe dat in volgorde van belangrijkheid inzet op Stappen, Trappen, Openbaar vervoer, Mobiliteitsdiensten en deelmobiliteit en Privé-wagenbezit. Cruciaal in de uitbouw van dit beleid is de wisselwerking met thema’s van ruimtelijke ordening. Een goed mobiliteitsbeleid faciliteert immers een slim locatiebeleid dat oog heeft voor levenskwaliteit, natuur en economische ontwikkeling. Essentieel in gans ons mobiliteitsverhaal is dat mobiliteit er is voor iedereen, ook voor zij die zich moeilijker kunnen verplaatsen omwille van financiële redenen of omwille van een verminderde mobiliteit door bijvoorbeeld een beperking of ouderdom.

Algemeen 

  • We gaan voor één schepenambt ‘ruimte en mobiliteit’. Op die manier garanderen we dat de thema’s ruimte en mobiliteit op een duidelijke manier op elkaar zijn afgestemd. 
  • We participeren actief in de vervoerregioraad Vlaamse Ardennen en zorgen ervoor dat Oosterzele de duurzame mobiliteitsoplossingen krijgt die het verdient. Het drama van de afgeschafte bushaltes lossen we mee op met een kritische maar constructieve houding in dit orgaan dat de mobiliteit van de Vlaamse Ardennen coördineert. 
  • We investeren in een sterke dienst ‘ruimte en mobiliteit’ en zetten in op kennisontwikkeling en expertise van onze ambtenaren op deze thema’s. Beschikbare middelen zetten we niet in op de aanstelling van dure consultants, maar op de uitbouw van de eigen dienstverlening en deskundigheid. We investeren in de samenwerking met Solva en met middenveldsverenigingen. Een concreet voorbeeld van een dergelijke samenwerking is het project Mobimaatwerkers van Netwerk Duurzame Mobiliteit. We ondersteunen onze lokale mobiliteitsverenigingen zoals Trage Wegen en de Fietsersbond financieel en logistiek zodat ze een sterke vrijwilligerswerking kunnen uitbouwen.
  • In het kader van de opmaak van een ‘Beleidsplan ruimte Oosterzele’ werken we aan een ‘Beleidskader mobiliteit‘ dat mobiliteitsoplossingen incorporeert in een coherent ruimtebeleid. 
  • We ondersteunen de uitbouw van lokale diensten zoals een (coöperatieve) buurtsupermarkt, een geldautomaat of een co-workingplace. Op die manier creëren we een nabijheid van diensten en goederen die het overbodig maakt om verre verplaatsingen met de wagen te maken. Onze publieke ruimte is in de eerste plaats een ruimte voor ontmoeting. Vanuit de ‘kindnorm’ werken we aan de publieke ruimte. Ruimte die aantrekkelijk, bruikbaar en veilig is voor een kind van 8 jaar, is dat immers voor iedereen.

 

Stappen - voetgangers 

  • We investeren in onze voetpaden en wandelpaden. De Oosterzeelse dorpskernen krijgen in de bebouwde kom brede en degelijke voetpaden die bruikbaar en veilig zijn voor iedereen, dus ook voor mensen met een beperking. 
  • We bestrijden de verrommeling van onze voetpaden met verkeersborden, laadpalen, elektriciteitskabines, … Een beleid dat voetgangers centraal stelt, maakt van het voetpad immers geen verrommelde restruimte. 
  • We bouwen verder aan een fijnmazig netwerk van trage wegen in en tussen onze dorpskernen. In de corona-pandemie werd duidelijk hoe belangrijk deze wegen zijn voor onze fysieke en mentale gezondheid. Deze wegen zijn ook uitstekende corridors voor fauna en ze geven Oosterzele als meest noordelijke dorp van het landschapspark Vlaamse Ardennen een unieke uitstraling. 
  • We bekijken de aansluiting bij en uitbouw van een knooppuntennetwerk. Zo sluiten onze recreatieve verbindingen ook aan op het netwerk van Sint Lievens Houtem en Zwalm.
  • We pleiten voor een gecombineerd eco-wandelviaduct dat de groenpolen Ettingebos en Geboortebos met elkaar verbindt over de N42. Op die manier creëren we een veilige en aangename verbinding voor mensen en dieren. 

 

Trappen – fiets 

  • We zetten in op een fix-the-mix beleid dat sluipwegen in het buitengebied (bv. Oude Heirbaan, Kwaadbeek, …) herbestemt naar degelijke fietsverbindingen en ontsluitingen naar de landbouwbedrijven. We kiezen hier bij voorkeur voor echte fietsstraten voorzien van een tractorsluis. Op die manier creëren we veilige, aangename fietsroutes tussen de Oosterzeelse dorpskernen die ervoor zorgen dat kinderen, jongeren en volwassenen op een zorgeloze en verkeersveilige manier kunnen fietsen, naar school, naar het werk of gewoon om te ontspannen. 
  • We investeren in de verdere uitbouw van een deelfietsensysteem aan onze treinstations en aan andere Hoppinpunten. Dit systeem geeft bezoekers van onze deelgemeenten de kans om openbaar vervoer en de fiets makkelijk met elkaar te combineren. 
  • We ondersteunen de verdere ontwikkeling van de fietssnelweg Gent-Zottegem. We pleiten echter wel voor een slimmer gebruik van het bestaand wegennetwerk, eerder dan voor extra verharding doorheen natuur- en landbouwgebieden. Zo is er bijvoorbeeld tussen de stations Gontrode en Landskouter een perfect alternatief beschikbaar voor fietsers dat een doortocht dwars door het Aelmoeseneiebos en de Gondebeekvallei overbodig maakt. 
  • De doorstroming van fietsverkeer over de N42 vraagt om meerdere fietsbruggen (Gijzenzelestraat, Houtemstraat en Yshoute). De dodelijke oversteek van de N42 aan de Houtemstraat wordt vervangen door een degelijk alternatief voor fietsers dat auto- en fietsverkeer helemaal scheidt. 
  • We scheiden maximaal autoroutes en fietsroutes. We creëren de mogelijkheid voor fietsers om de Geraardsbergsesteenweg te vermijden als fietsroute. Deze maatregel faciliteert ook een veel veiligere doorstroming van wagens richting N42 en richting Melle.
  • We zorgen voor kwalitatieve parkeerplaatsen voor fietsers. Wie zijn fiets achterlaat aan een station of een Hoppinpunt moet dat met een gerust hart kunnen doen. We maken van fietsdiefstal een prioriteit en geven ruchtbaarheid aan de uitrol van het centraal fietsregister. 
  • We bouwen fietsherstelpunten uit vanuit initiatieven van sociale tewerkstelling. We zorgen voor fietslessen voor volwassenen en kinderen die nog niet kunnen fietsen. In de fietsbibliotheek kunnen mensen gratis een fiets lenen op maat van hun groeiende kinderen. 

 

Openbaar vervoer 

  • Met zijn vijf treinstations heeft Oosterzele een fenomenaal potentieel voor duurzame mobiliteit. We pleiten bij de NMBS voor elektrificatie van de spoorlijn Gent-Geraardsbergen. We pleiten eveneens voor een frequentieverdubbeling naar twee treinen per uur en vier in de spitsuren. Op die manier maken we van de trein een reëel alternatief voor de auto en ontlasten we onze dorpskernen van sluipverkeer en de N42 van doorgaand verkeer. 
  • We pleiten voor het (terug) rechttrekken van buslijn 49 die geheel tegen de logica van basisbereikbaarheid nu ook de dorpskern van Bottelare aandoet. Op die manier wordt de lijn opnieuw een bruikbaar alternatief voor scholieren en mensen die werken in Merelbeke en Gent. 
  • We investeren in een proefproject dat pleit voor het op elkaar afstemmen van dienstregelingen van bussen en treinen en connecterende treinen (bv. in Zottegem). Op die manier krijgt iemand die aankomt in onze treinstations een gegarandeerde overstap op de bus om de reis verder te zetten. 
  • We pleiten voor de herinvoering van een aantal afgeschafte belbushaltes op die plekken waar mensen in mobiliteitsarmoede ze nodig hebben. 
  • We streven naar een gedeeltelijke terugbetaling op een bus- en treinabonnement voor wie het nodig heeft. We berekenen wat haalbaar is.
  • We geven ruchtbaarheid aan de verhuisactie van De Lijn die nieuwe inwoners van Oosterzele direct laat kennismaken met de bus, de dienstregelingen en haltes. 

 

Mobility as a service en deelmobiliteit

  • We gaan resoluut voor innovatieve digitale Maas-oplossingen die zorgen dat onze smartphones op een eenvoudige manier bruikbaar zijn om het openbaar vervoer te nemen en deelmobiliteit te gebruiken. 
  • We bouwen verder aan een deelwagenpark met onze intercommunale Solva. Op diemanier zorgen we dat de tweede gezinswagen een deelwagen kan zijn i.p.v. een privéwagen. We verwelkomen ook het initiatief Battmobility op ons grondgebied en zorgen er op die manier voor dat salariswagens deelwagens worden. 
  • We laten geen aanbieders van elektrische deelsteps toe op ons grondgebied. Deze toestellen zijn immers gevaarlijk, ze verrommelen de publieke ruimte en ze werken een ongezonde modal shift van stappen en trappen naar stilstaan in de hand.
  • We ondersteunen projectontwikkelaars die werken aan slimme kernverdichting met een betere parkeernorm als er gewerkt wordt aan oplossingen voor deelmobiliteit in de projectontwikkeling. 
  • De verouderde parkeerverordening wordt onder de loep genomen. Vanuit het STOMP-principe werken we een nieuwe verordening uit die een hedendaags antwoord biedt op het mobiliteitsvraagstuk én duidelijkheid geeft voor projectontwikkelaars

 

Auto

  • We vinden dat privéwagenbezit een deel is van mobiliteitsoplossingen in landelijke gemeenten. Een leven zonder auto op het platteland is immers voor heel veel mensen onhaalbaar. Dat betekent dat we niet pleiten tegen de auto, maar dat we de auto zien als een oplossing voor functionele verplaatsingen die moeilijk op een andere manier te maken zijn. We werken oplossingen uit voor autoverkeer vanuit dat perspectief.
  • We maken van ‘zone 30’ de regel in de bebouwde kom van alle Oosterzeelse deelgemeentes. Deze maatregel is essentieel om onze kinderen op een veilige manier naar school te laten fietsen. Buiten de bebouwde kom voeren we verder het ‘zone-50’ beleid dat de gemeente al enkele jaren geleden implementeerde.
  • Bij de uitvoering van wegenwerken vertrekken we maximaal vanuit een logica van ontharding en fix-the-mix, eerder dan eigenaars te onteigenen omdat de weg breder moet om ook voetpaden en fietspaden aan te leggen. In de fix-the-mix gebieden zijn de auto’s te gast en zijn fietsers en voetgangers baas. Mensen kunnen er elkaar ontmoeten. Kinderen kunnen er zorgeloos spelen en ravotten.
  • We investeren in camerasystemen die het mogelijk maken om te handhaven op het C3-verkeersbord ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’. Met die ingreep houden we sluipverkeer uit erftoegangswegen.
  • We inventariseren onze parkeerruimte aan de hand van tellingen en ontharden waar mogelijk zodat er plaats komt voor andere functies en met het oog op waterinfiltratie.

 

> Een aantal voor ons heel belangrijke ideeën werkten we al wat meer in detail uit, deze "uitgelichte voorstellen" kan je hier vinden

> Link terug verkiezingsprogramma