Nieuwe plannen N42:

07 December 2018

Nieuwe plannen N42:

Waar zit de winst voor de Oosterzelenaar ?

 

Omdat voor het eind van het jaar een beslissing moet vallen over de N42, kregen de raadsleden gisterenavond op de verkeerscommissie tekst en uitleg bij de nieuwe plannen, die volgende week op de gemeenteraad ter stemming voorliggen. "Ongehoord", vindt Barbara Redant (uittredend fractieleider van Groen), "om ons zo onder druk te zetten. Dit is een ernstig dossier dat nu rap rap door onze strot geduwd wordt. Dit dossier gaat een bestuur in lopende zaken te boven. Het is aan de nieuwe ploeg om dit totaal nieuwe voorstel te beoordelen."

Toen Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) eind juni op aandringen van de Groen-fractie uiteindelijk toch een infovergadering organiseerde over het nieuwe tracé (dat achter de Krëfel zou lopen) waren de proteststemmen massaal: onnodig veel landbouwgrond zou worden ingenomen voor deze megalomane plannen die het fileprobleem en de verkeersveiligheid au fond niet oplossen. Vooral inwoners van de Anker zagen met lede ogen aan hoe een nieuwe autoweg de wijk zou doorkruisen.

Groen is tevreden met de aanpak voor de fietsers, dat stelt Redant heel duidelijk: "Hoewel nog een paar conflicten blijven bestaan ter hoogte van OBBC bijvoorbeeld, zijn we globaal wel tevreden met de aandacht voor fietsers wiens mobiliteit ferm zal verbeteren".

Maar de verdubbeling van de N42 blijft een doorn in het oog van de groenen. "Het rapport is niet alleen slordig geschreven, de keuze voor 2x2 is absoluut niet te verantwoorden zolang de bottleneck aan de rotonde boven de E40 blijft bestaan. Bovendien zal een 2x2 rijweg meer auto's aantrekken, die de rotonde nog moeilijker zal kunnen slikken. Ook wat veiligheid betreft gaan we er met de nieuwe plannen niet op vooruit. Op deze weg mag nog steeds traag gemotoriseerd vervoer rijden waardoor zowel snelheden van 25km/h als 90 km/h zijn toegelaten. Alle oversteekplaatsen (Reigerstraat, Houtemstraat, Yshoute), die zorgen voor onveiligheid, blijven voorlopig lichtengeregeld omdat het te duur is om te ondertunnelen. Dat is uiteraard niet de veiligste oplossing. En afschaffen is voor Groen al helemaal geen optie. Dus waar zit de winst voor de weggebruiker en de lokale inwoners? Het kost niet alleen ontzettend veel allemaal, ook hier zal het aanzuigeffect spelen en krijgen we dus vooral meer lawaaihinder en fijn stof en binnen de kortste keren meer file. Als dat de definitie is van de 'leefbaarheid verhogen', dan is het duidelijk dat dit bestuur blijft hangen in de 20ste eeuw en geen visie heeft op duurzame mobiliteit. Kortom, een verhaal met alleen maar lasten, maar geen lusten voor ons als Oosterzelenaren."