Nieuwsbrief juli-augustus 2019
08 Juli 2019
1. Zomeraperitief
De laatste dagen van juni steeg de spanning in het groenedoeners land. Reden: onze klassieker de zomeraperitief was terug in het land. Wat doet het weer? Zullen de zelfgemaakte lokale hapjes en drankjes in orde zijn? Komen de parasols op tijd? Resultaat was toch weer schitterend: stralend weer, mooi ingerichte locatie, spijs en drank van de bovenste plank en bovenal veel leuke mensen. Alle ingrediënten kwamen mooi samen om weer een topeditie te beleven. Zelfs de voorzitter hield het (eenmalig) droog. Dankjewel aan alle helpers en deelnemers, geniet van de zomer zoals ik genoten heb van de aperitief, dan kan deze als zeker niet meer stuk!
Jeroen Logghe.
2. Verkeer, een Oosterzeels verhaal.
Zone 30
‘s Morgens breng ik onze dochter naar school. Meestal doe ik dit met de fiets. Om dan van school naar het werk te fietsen. Daar krijg ik centjes voor van mijn werkgever. Als het moet met de auto, wanneer ik deze nodig heb tijdens de dag. Dan geen centjes. Wat gelukkig niet veel voorkomt. Fietsen is écht veel leuker. Ik steek de N42 over aan de lichten van de Reigerstraat. En daar beginnen meestal de moeilijkheden. Het is vrij moeilijk om aan de bedieningsknop voor fietsers van de rode lichten te komen. Daar er geen duidelijk fietspad of scheiding is tussen auto’s en fietsers, staan de meeste auto’s zo rechts mogelijk. Wat eigenlijk ook verwacht wordt. Onmogelijk om met je fiets er langs te komen om zo de knop van de stoplichten te kunnen bedienen. Het is mijn dochter die deze knop steeds wil induwen.
We staan dan meestal rechts achter de auto’s. Niet zo leuk met de uitlaatgassen. De N42 overgestoken komen we vrij snel in de zone 30 van de Korte Ambachtstraat, waar die snelheidsbeperking bijna niet wordt gerespecteerd. Ik las onlangs in een studie van 2015 van het BIVV dat ongeveer 91% van de automobilisten zich niet houdt aan de snelheidsbeperking van 30 km/u. (1). In de gemeente Oosterzele zijn de dorpskernen trouwens allemaal zone 30.
Dan vraag ik mij af; rij ik in het midden om die zone 30 af te dwingen of blijf ik rechts rijden? Het probleem van in het midden te rijden is dat je je echt niet veilig waant. Het is geen fietsstraat en dus mag het niet. Het is zeker niet gemakkelijk met je dochter achterop, die vol enthousiasme kirt omdat naar school gaan voor haar heel leuk is. Naar het vooruitzicht om haar vriendinnetjes, vriendjes en juffen terug te zien.
Dan maar rechts rijden? Veiliger is het niet, auto’s rijden te dicht en te snel. Verder richting Groenweg, na nog een dilemma met rode lichten, de lichtknop en geen scheiding tussen fiets en auto, eveneens een zone 30 straat. Die 30 km/u wordt daar een beetje afgedwongen door de geparkeerde auto’s. Alleen, en zeker ’s morgens, zijn veel mensen gejaagd (wie niet trouwens?) en durft men de gaspedaal al eens dieper dan 30 in te duwen. Weer het gepieker; in het midden of rechts? Soms wordt het gepieker een intern gefoeter op die automobilisten die de zone 30 niet respecteren. Gelukkig zijn er dan weer bestuurders die je vrije baan geven en dat voelt echt goed! Het is niet altijd gemakkelijk om 30km/u te rijden met de auto, wanneer iemand heel dicht achteraan je auto aanzit en je druk voelt om sneller dan 30 km/u te rijden.
Vandaar dan ook deze warme oproep, probeer de zone 30 te respecteren. Al is het moeilijk, maar weet dat veel fietsers, ouders en nog andere weggebruikers je dankbaar zijn. Ook als autobestuurder, je kan veel sneller reageren als er iets fout gaat.
Met heel veel dankbaarheid,
Jørgen Vervliet.
Bronnen:
Meer lezen over zone 30: https://webshop.bivv.be/frontend/files/products/pdf/046ed98b6601c1cf2c96ad3fd8252f12/zone-30.pdf
3. Balegro, gezamelijke motie.
Asbest,
Het blijft de zielen beroeren in Oosterzele. En op een bepaalde manier werkt het ook zeer verbindend. Burgers die zich verzamelen en tot actie overgaan, samenwerking tussen burgers en politiek en eensgezindheid op de gemeenteraad.
Nadat het dossier voor de vergunning toegelicht werd op de gemeenteraad, hebben we alle fracties gevraagd om samen te werken en een gemeenschappelijk standpunt in te nemen . De meerderheid heeft dit warm onthaald en heeft ons goed geïnformeerd over de stappen die genomen werden. Open VLD gaf ondertussen de aanzet voor een gezamenlijke motie tegen de vergunning.
Biedt dit de garantie dat er geen vergunning komt om asbest te storten? Absoluut niet! Als gemeente hebben we enkel een adviserende rol. Balegro heeft ondertussen ook laten weten zich niet neer te leggen bij onze motie en verder te willen gaan met de aanvraag. Daarom blijven we om alle fronten actief werken én samen werken om te voorkomen dat de vergunning er komt.
Wil ook jij je steentje bijdragen? Kijk zeker wat je kan doen op https://asbest.balegem.be/contact/ en https://www.facebook.com/asbestprotest/. Of contacteer een van onze gemeenteraadsleden
Jeroen Logghe ([email protected])
Roswitha Gerbosche ([email protected])
Simon Van der Heyden ([email protected])
Vele handen maken licht werk!
4. Rapport gemeente Oosterzele .
Wat zijn de resultaten voor bijvoorbeeld het klimaat te Oosterzele? Je kan de cijfers inkijken via link: https://provincies.incijfers.be/jive/report/?id=rapport_klimaat&input_geo=gemeente_44052
Een goede basis om een gemeentelijk klimaatsplan op te baseren!
5. Pauze.
Zo, de eerstvolgende gemeenteraad is pas 12 september en zodoende gaat de nieuwsbrief ook voor een tijdje in de hangmat. Een welverdiende rustpauze voor onze bezige groene vertegenwoordigers te Oosterzele. We blijven natuurlijk waakzaam, zeker ivm de vergunningsaanvraag voor Asbest te Balegro! We wensen jullie allen een fijn verlof en kom je op reis een mooi groen-, sociaal-, gemeenschaps-, landbouw-, bosbouwinitiatief tegen. Laat het ons weten of stuur ons een mooie foto voor op facebook , via [email protected]
Groetjes van Groen Oosterzele.
Voorts blijven we van mening dat de kerncentrales moeten sluiten!
Groen Oosterzele