Pijnpunten, herinrichting n42

Nieuwe stand van zaken in het vervolgverhaal van de Ombouw N42 In het algemeen mogen we stellen dat, vergeleken bij de situatie van de projectnota (2018) wij toch al een mooie vooruitgang hebben geboekt: onze inspanningen om de inwoners van Oosterzele te motiveren hun mening te argumenteren op de infomarkt in de Kluize is niet in dovemansoren terecht gekomen. Er werd bij de opmaak van dit GRUP immers rekening gehouden met de door ons gevraagde wijzigingen. In het huidige dossier is er niet langer een nutteloze inpalming van landbouwgrond ten westen van de N42 (den Anker). Het huidig voorliggende tracé ligt voor een groot deel in de bedding van de huidige N42/ Wetterse steenweg. Niettegenstaande zien wij nog tal van pijnpunten. We proberen deze in logische volgorde aan te duiden:  Wij vinden het onbegrijpelijk dat men niet start met de werken aan de rotonde (boven de E40) te Wetteren. Er wordt een verbetering aangebracht aan de afrit richting Oosterzele, maar men geeft eveneens toe dat men richting Wetteren, in de andere rijrichting, tussen de Gijzenzelestraat en de E40, nog steeds in de file zal staan voor een 5-tal minuten. De rotonde kan het huidige verkeer niet slikken en dit zal nog slechter zijn wanneer er twee vakken zullen aangelegd zijn. Meer rijvakken trekken meer immers meer verkeer aan. Het is ook daarom dat de nieuwe rotonde (voor plaatselijk verkeer uit Gijzenzele, landbouwvoertuigen, bussen, carpoolers) een kilometer van de E40 zal liggen: om de file richting Wetteren niet in conflict te laten komen met het complex van de nieuwe rotonde/annex carpoolparking. Ieder voertuig komend van Wetteren of autostrade die de carpoolparking wil bereiken moet dus een km rijden tot de parkeerplaats, evenals de ophaler. Een over en ’t weer gerij dat mogelijk op te lossen is door dichter bij de E40, grondgebied Wetteren, op de vrijkomende gronden van Mariagaard een carpoolparking in te richten (dus minder onteigeningen, én minder aantrekking van verkeer richting Oosterzele) Het  aan te leggen fietspad dat van Gijzenzele over de nieuwe rotonde naar de bedrijven (VD-Gereedschappen voor professionelen/Krëfel witgoed/ Overstock tuinmeubelen) heeft géén zin : niemand gaat daar aankopen doen per fiets! Dit getuigt van een slechte inschatting van de werkelijke situatie. Een fietsbrug over de N42 is ten zeerste aan te bevelen, maar of die nu ideaal ligt op de kruising thv de Gijzenzelestraat? Er bestaat immers een grote vraag van mensen uit den Anker om de N42 over te geraken op een VEILIGE manier ter hoogte van de lagere scholen (Reigerstraat of Roosbloemstraat). Dit door middel van een tunnel of een fietsbrug, om daar dan een verbinding te maken met een degelijke fietsinfrastructuur die zowel naar het centrum van Oosterzele kan leiden, richting Zottegem en richting Wetteren (Mariagaard) via de fietsbrug over de E40. De wijk den Anker ligt immers totaal afgesneden van de rest van Oosterzele en de aanleg, en serieuze verbreding (oude N42 + ventwegen + nieuwe viervaksbaan + grachten en pechstroken + fietspaden) zal deze situatie niet verbeteren. De kruispunten die zouden worden ingericht aan de Reigerstraat/Houtemstraat en Yshoute zullen ronduit  gevaarlijk zijn. Ook al pocht men met het woord veiligheid voor de zwakke weggebruiker, door het installeren van verkeerslichten, fietssuggestiestroken en fietspad dat op kleine afstand naast de kruising van de Reigerstraat loopt, dit is géén oversteekplaats waar ouders met een gerust hart hun kinderen laten rijden! Dit zal zeker leiden tot accidenten. Bovendien is dit de aanrijplaats voor vrachtwagens en camionettes naar de ambachtzone… nog een extra belasting op de veiligheid van de zwakke weggebruiker.  In een latere toekomst (dus als de nieuwe kruispunten reeds een hele tijd zullen zijn ingericht, dus na 2027), zou men hier toch een tunnel inrichten. Waarom wordt er dan niet ONMIDDELLIJK werk gemaakt van een veilige fiets-/voetgangerstunnel of brug waardoor de verbinding met het centrum en de scholen tot stand komt. Twee keer investeren/ twee keer werken uitvoeren… begrijpe wie begrijpen kan! De geplande fietspaden (vanzelfsprekend is Groen voor fietspaden) liggen wel vrij dicht bij de nieuwe N42. Een brede afscheiding, met struiken en bomen, maken het gebruik van de fietspaden aantrekkelijker, veiliger en gezonder. Het camoufleert ook de lelijkheid van de autoweg, tempert temperatuur/geluid en mits aangepaste beplanting wordt er ook fijn stof opgevangen. Het kruispunt thv de Houtemstraat is eveneens gevaarlijk om als zwakke weggebruiker over te steken, temeer door de grote waarschijnlijkheid van de aanwezigheid van een supermarkt vlak bij het kruispunt in de nabije toekomst.  Het kruispunt Yshoute, waar de vrachtwagens voor de steengroeve Balegro en voor OBBC dagelijks langs zullen komen, is weerom voor de zwakke weggebruiker quasi niet oversteekbaar. Wie als fietser/voetganger de N42 wil oversteken tussen de rotonde van de E40 en het Vosken te Oombergen, heeft daarvoor welgeteld 5 oversteekplaatsen ( de nieuwe fietserbrug Gijzenzelestraat, kruispunten Reigerstraat, Houtemstraat, Yshoute, tunnel Eke). Dit over een afstand van een 7 km. Wat betreft de steengroeve van Balegro:  daar moeten de vrachtwagens via een afrit op de N42 (berg) naar de steengroeve en de lege vrachtwagens rijden weg via de ventweg, naast de steengroeve verder langsheen de N42, de oude Geraardbergse steenweg om dan af te slaan naar het kruispunt thv Yshoute: dit betekent dat, in het worstcasescenario, dagelijks meer dan 50 woningen te maken krijgen met het passeren van asbestvrachtwagens. Volgens het MER Balegro bedraagt de capaciteit  40 vrachtwagenbewegingen per uur. Hieruit kunnen we opmaken dat de verkeersdrukte in de oude Geraardbergse steenweg én de mogelijkheid van asbestcontaminatie een bijkomende druk zetten op het welzijn van de bewoners. Met deze situatie wordt in de huidige studie tot ombouw N42 geen rekening gehouden en dit is bijgevolg onaanvaardbaar.    Los van bovenstaand nog een aantal meer algemene bedenkingen: De file richting Wetteren zal niet worden opgelost Er wordt geen rekening gehouden met een veranderende werkelijkheid van mobiliteit : velen overwegen met de fiets naar het werk te gaan, maar zien in deze plannen nog veel te weinig veiligheid en coherentie tussen de verschillende fietspaden.  Carpoolen is positief : maar hier moet men al extra kilometers rijden om naar de parking te komen. Wie met de fiets de carpoolparking wil bereiken vanuit Wetteren, zal dit ook een hele uitdaging vinden en moet hiervoor een heus parcours uitstippelen! Het totale bijkomende aantal beton/asfalt dat in dit project wordt gebruikt staat haaks op de tendens om te ontharden. De zware kost van 65 000 000 € kan beter besteed worden De toename van geluidshinder en fijnstof wordt geminimaliseerd en de kostprijs van gezondheidszorg tgv deze problematiek wordt niet ingecalculeerd. De maatstaf van dit hele project zou veiligheid en vloeiender verkeer zijn: iets wat wij ten zeerste betwijfelen. Het verkeer zal toenemen evenals alle secundaire negatieve gevolgen. Deze grote kost is zinloos, omdat niet alle werkzaamheden tegelijkertijd gebeuren en doelstellingen (veiligheid, fluïditeit) niet gehaald zullen worden. Congestie zal nog steeds optreden. De beweerde ‘minimale impact’ op het landschap zal pas duidelijk zijn wanneer de werken uitgevoerd zijn, dus zowel overal 2x2 rijvakken, pechstroken, immense kruispunten en diverse kilometers ventwegen! Asfalt maakt geen deel uit van een natuurlijke habitat! De oversteekplaatsen voor zwakke weggebruikers zijn gevaarlijk en de fietspaden liggen vaak dicht bij de ‘snelweg’ waardoor deze niet aantrekkelijk zijn om te gebruiken.